پیچ خوردگی تخمدان (Ovarian Torsion) :

پیچ خوردگی یا تورشن تخمدان پیامد پیچ خوردن تخمدان دور رباط‌های نگهدارنده تخمدان است. این پیچ خوردگی باعث میشود که خون به تخمدان و لوله فالوپ نرسد. چون خون کافی به تخمدان پیچ خورده نمیرسد، پیچ خوردگی تخمدان با درد شدید و علائم دیگر همراه است. چنانچه مشکل خونرسانی مدتی طولانی ادامه داشته باشد، قطع خونرسانی منجر به مرگ بافت میشود. تورشن تخمدان معمولاً فقط بر یک تخمدان اثر میگذارد. این عارضه در اصطلاح پزشکی تورشن آدنکس نیز گفته میشود.

Ovarian Torsion

پیچ خوردگی تخمدان عارضه ای خطرناک است که اغلب ناشی از وجود کیست تخمدان می باشد. این پیچش گاه در مقطع لوله های رحمی است. این بیماری که با درد ناگهانی شکم در بخش تخمدان ظاهر می شود بایستی در اسرع وقت درمان شود چراکه احتمال فوت فرد و یا از دست دادن تخمدان بسیار زیاد است.

پیچ خوردگی تخمدان موسوم به تورشن (Torsion) در مورد زنان جوان و سنین باروری شایع تر است. ولی امکان بروز آن در هر زنی وجود دارد.

اصلی ترین علت بروز این بیماری در وجود کیست تخمدان خواه به صورت بدخیم و یا خوش خیم است. همچنین اگر خانمی با کیست تخمدان اقدام به انجام حرکات سنگین ورزشی یا حرکات شدید بدنی نماید، خطر پیچ خوردگی تخمدان او را تهدید خواهد کرد. پیچش تخمدان به دور پایه خود گاه یک دور و گاهی اوقات دو دور و بیشتر اتفاق می افتد. این اتفاق موجب قطع خون رسانی به تخمدان و درد شدید شکمی می شود.

در بعضی موارد مصرف دارو های رفع ناباروری باعث افزایش سایز تخمدان شده و به این ترتیب در اثر حرکات نا به جا تخمدان دچار پیچ خوردگی می شود. پیچش تخمدان یا تورشن در زنانی که سایز تخمدانشان بیش از 5 سانتیمتر است، شایع تر از باقی زنان است. در هر حال مهم ترین عامل این بیماری، تخمدان پلی کیستیک و کیست تخمدان می باشد و زایمان طبیعی یا زایمان سزارین ارتباط زیادی با این عامل ندارند.

Ovariantorsion

علایم پیچ خوردگی در تخمدان :

بارز ترین نشانه پیچ خوردگی در تخمدان، درد ناگهانی شکم است شدت این درد به حدی است که فرد بیمار توان ایستادن خود را از دست می دهد و در صورت بالا رفتن شدت درد، حالت تهوع نیز به فرد دست می دهد. در بعضی موارد با لمس ناحیه تخمدانی، از روی شکم تورم این بخش محسوس است.

درمان پیچ خوردگی تخمدان :

درمان رایج این عارضه، انجام عمل جراحی لاپاراتومی است که طی آن پزشک متخصص زنان لوله ی رحمی و تخمدان را برمی داشت. اما اخیرا به دلیل اهمیت بالای تخمدان در حفظ سلامت زنان با انجام عمل لاپاروسکوپی پیچ خوردگی باز می گردد.